Hyviä syitä valita sähköauto
Kaikki artikkelit > Valitse oikein > Hyviä syitä valita sähköauto

Hyviä syitä valita sähköauto

Sähköautoihin uskotaan ja luotetaan yhä laajemmin. Niiden määrät kasvavat ja merkit lisääntyvät. Monet maat kuten Kiina, Intia, Saksa, Norja ja Alankomaat, ovat jo suunnittelemassa polttomoottoriautojen täyskieltoa seuraavien 10-15 vuoden kuluessa. Lähes kaikilta autonvalmistajilta on jo saatavana tai tulossa sähköautomalleja. Ne ovat vääjäämättä valtaamassa Suomenkin tiet, kun taas polttoaineautot pikku hiljaa väistyvät.

Tehokkaan varma

Usein sähköauton hankinnassa mietityttää, vastaako se tehokkuudeltaan perinteistä fossiilisella polttomoottorilla varustettua autoa. Vastaus on kyllä.

Toki sähköautoistakin löytyy vähemmän tehokkaita ja erittäin tehokkaita, kuten polttomoottoriautoistakin. Erona polttomoottoriautoihin sähköauto antaa aina optimaalisen määrän tehoa ja ns. vähempitehoinenkin sähköauto kiihtyy liikennevaloista lähdettäessä todella ketterästi.

Koska sähkömoottori on myös teknisesti yksinkertaisempi, se on toimintavarmempi.

Äänetön ja miellyttävä

Sähköauton parhaita puolia ovat hiljaisuus ja vaihteettomuudesta johtuva miellyttävä ajokokemus. Tasainen ajo myös kiihdyttäessä tuntuu monien mielestä paremmalta.

Äänettömyys on ajajalle myös positiivinen piirre bensa-auton päristelyyn verrattaessa, mutta muiden tiellä liikkujien turvallisuuden vuoksi Euroopan komission teki huhtikuussa 2017 linjauksen, jonka mukaan uusista sähkö- ja hybridiautoista täytyy kuulua selvä varoitusääni niiden liikkuessa. Vaatimukseen johti mm. huoli, etteivät esimerkiksi sokeat jalankulkijat havaitse autoja liikenteessä. Säädös tullisi koskemaan vuodesta 2019 valmistettavia autoja. Mm. Nissan Leafiin äänet on jo lisätty. USA:ssa tämä käytäntö on jo voimassa. Sähköautoista täytyy kuulua merkkiääni, kun nopeus on alle 29 km/h.

Sähkömoottori on lähes äänetön, joten moottorimelulta vältytään. Kun moottoriääni puuttuu, tämä voi kuitenkin  korostaa rengasmelua. Jotkut rengasvalmistajat ovatkin jo kehittäneet uusia rengastyyppejä, joiden renkaiden melutaso onkin perinteistä rengastyyppiä alhaisempi. Ominaisuuden salaisuutena on renkaan sisäpinnalle lisätty ohut kerros polyuretaania, jonka ansiosta kulutuspinta värähtelee vähemmän. Myös renkaan muotoilulla ja muilla ominaisuuksilla on vähennetty värähtelyä ja rengasmelun syntymistä. Värähtelyä syntyy, kun rengas rullaa pitkin tietä.

Täysin päästötön ajossa

Polttomoottoriautojen käytöstä aiheutuu merkittävästi pienhiukkaspäästöjä. Sähköauton valmistus ja akkuihin tarvittavan sähkön tuotanto puolestaan ovat sähköauton osalta sen suurimmat ekologiset rasitukset. Sähkön tuotantotapa ratkaisee, miten suuri tämä rasitus sähköautolla on.

Päästöttömyys ja valinnan kestävyys ovat ristiriitaisia aiheita, joihin myös liittyy paljon tunteita. Ristiriidat liittyvät sähkön tuottamiseen ja toisaalta akkujen tuottamiseen. Voidaan kuitenkin sanoa, että ajon päästöttömyys on yksi sähköauton parhaita valtteja verrattuna polttomoottoriautoon, jonka jokainen kaasun painallus aiheuttaa päästöjä ympäristöön.

Onko sähköautoilu viherpesua? Tähän kysymykseen vastaa hyvin Kemikaalicoktailin blogikirjoitus ja pohdinta aiheesta.

Matalat käyttökustannukset

Sähköauton käyttökustannukset ovat selkeästi bensa-autoa matalammat. Kustannukset sataa ajokilometriä kohden ovat keskimäärin noin kaksi euroa, kun taas bensa-autolla (kulutus 7,5 l /100 km.) reilut 10 euroa (vihreäkaista.fi).

Sähköauton ajokustannuksiin vaikuttaa oleellisesti latauspaikka. Kotilataaminen on yleensä halvinta. Peruskäytössä akut ladataan kotona yön aikana, jolloin päivän ajoista riippuu, tarvitseeko akkuja ladata myös julkisilla latauspisteillä. Julkisilla latauspisteillä hinnat vaihtelevat.

Sähköautot näyttävät myös säilyttävän arvonsa suhteellisen hyvin.

Kannattaako sähköautoilu? Lue myös seuraavat kirjoitukset aiheesta:

Helsingin Sanomat (vaatii tilauksen): Kannattaako sähköauton ostaminen

Tuulilasin blogi: Kannattaako sähköauto