Kaikki artikkelit > Ennen hankintaa > Mikä sähköauto? Mikä plug-in hybridi?

Mikä sähköauto? Mikä plug-in hybridi?

Sähköautoiluhan ei ole mikään uusi juttu. Sähköautoja huristeli jo runsaat sata vuotta sitten Lontoon ja New Yorkin kaduilla, niitä latailtiin kätevästi kotona ja niillä kuljettiin mukavasti vierailulle ja tehtiin matkoja maalle. Sitten tuli polttomoottorien aika ja meidät totutettiin bensan tankkaajiksi. Mutta nyt sähköautot ovat tehneet comebackin, tällä kertaa tarjoamaan ylivoimaista ajomukavuutta, samalla säästäen ympäristöä vähentämällä liikenteen päästöjä.

Sitten teknistä asiaa: Sähköauton voimanlähteenä toimivassa sähkömoottorissa sähköenergia on varastoitu ladattaviin akkuihin.

Akut voidaan ladata joko kotona tavallisella käyttösähköllä tai niitä varten olemassa olevilla latauspisteillä. Akut toimivat moottorin lisäksi voimanlähteenä myös muille auton toiminnoille, kuten valoille ja tuulilasinpyyhkimille. Ajossa sähköautot ovat selvästi polttomoottorilla varustettuja autoja vähäpäästöisempiä. Niiden tuottamat päästöt riippuvat kuitenkin siitä, miten auton käyttämä sähköenergia on tuotettu. Joskus tulee kysymyksiä sähkön tarpeesta sähköautojen lisääntyessä. Montako uutta ydinvoimalaa tarvitaan sitten kun kaikki autot kulkevat sähköllä? Vastaus: ei yhtään. Sähköautojen käyttämä sähkön määrä ei ole suurensuuri, mikä saattaa yllättää kyselijän positiivisesti. Tyypillisesti sähköauton kulutus on 20 kWh/100 km. Raskaammat autot kuluttavat toki hieman enemmän ja kevyemmät vähemmän.

Sähköautoja on käytännössä kolmea eri tyyppiä: täyssähköautoja, ladattavia pistokehybridejä ja ajossa akkuja lataavia perinteisiä hybridejä. Markkinoilla on lisäksi joitakin polttokennolla sähkön tuottavia vetyautoja. Ulkoisesti sähköautot eivät eroa muista autoista kuin ehkä edukseen, mutta muuten ne erottaa yleensä lähes äänettömästä ajosta. Ja sähköauto on ajossa päästötön. Aikamoinen etu sekin.

Täyssähköautot ja hybridit

Jos syystä tai toisesta ei ole vielä valmis antautumaan täysin sähkövoiman vietäväksi, jos vaikka autoa käyttää usein pitkiin ajoihin taajamien ulkopuolella, ladattava hybrid on erinomainen tapa hyödyntää sähköautoilun hyviä puolia. Ilman täyssähköauton vaatimaa suunnitelmallisuutta.

Pistokehybridi

Ladattavat pistokehybridit kulkevat lyhyitä matkoja puhtaasti sähkövoimalla, minkä jälkeen ajo jatkuu polttomoottorilla. Yleisesti pistokehybrideillä voi ajaa pelkällä sähköllä noin 30-60km, riippuen tietysti mallista. Perinteisissä hybrideissä sähkömoottori avustaa liikkeellelähdössä ja esim. ruuhkaliikenteessä, jossa edetään hitaasti. Pistokehybridiauton toimintasäde on yhtä suuri kuin perinteisen polttomoottoriautonkin. Lyhyillä matkoilla ja kaupunkiajossa hybridiauto on hiljainen ja päästötön ja toimii samalla lailla kuin täyssähköauto. Toki on muistettava, että hybridikin on tankattava auto, käynnit bensa-asemilla ovat “hybridisteillekin” pakollisia.

Täyssähköauton nimikin kertoo, että ajoneuvo toimii vain ja ainoastaan sähkön voimalla. Se on mukava, äänetön ajaa ja edullinen käyttää. Se soveltuu erinomaisesti kaupunkiajoon, työmatkailuun ja jokapäiväiseksi ajoneuvoksi niille, joiden ei tarvitse jatkuvasti suunnata tuntemattomille teille ja suunnitella lataamismahdollisuuksia etukäteen. Toki latausasemat lisääntyvät haja-asutusalueillakin koko ajan ja samaan aikaan sähköautojen toimintasäteet kasvavat. Lähes kaikilla automerkeillä on jo valikoimissaan hybridejä ja/tai täyssähköautoja ja niissä on mistä valita edullisista kauppakassiautoista luksusluokan menopeleihin.

Ainahan autoa valittaessa on mietittävä, minkälaiseen käyttöön autoa on hankkimassa, mutta sähköautojen kanssa tämä on todella itsetutkiskelun paikka. On siis aloitettava siitä, minkälainen autoilija on ja mikä auto parhaiten sopii itselle.