Kaikki artikkelit > Vinkit sähköautoilijalle > Miten sähköauto huolletaan?

Miten sähköauto huolletaan?

Vaikka sähköauto onkin tekniikaltaan ehkä hieman yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto, on siinäkin silti huollettavia ja tarkastettavia kohteita. Sähköautojen kohdalla historiaan kuitenkin jäävät moottoriöljyn jako-/laturihihnan ja tulppien vaihdot.

Sähköauton huollon hinnoissa on merkkikohtaisia eroja. Sähköautojen huolto-ohjelmat ja -välit ovat myös merkkikohtaisia, aivan kuten kaikissa muissakin autoissa.

Tesla esimerkiksi ohjeistaa huollattamaan auton kerran vuodessa Teslan omassa merkkihuollossa. Nissanin täyssähköautot tulisi myös huollattaa vuosittain, tai aina 30 000 kilometrin välein. Huoltotoimiin kuuluu esimerkiksi jarrujen herkistäminen.

Vaikka sähköauton ja polttomoottoriauton välillä onkin merkittäviä eroja, molemmissa käytetään myös samankaltaisia mekaanisia osia. Näitä koskevat perushuollon toimenpiteet, kuten auton alustan ja pyöräkulmien tarkastaminen sekä pulttien ja muttereiden kiristäminen ovat varsin identtisiä.

Autojen sähköjärjestelmät tai ilmastointi voivat lisäksi vaatia huoltoa. Sähköauton kuluvia osia tarvitsee ajoittain myös vaihtaa. Niitä ovat esimerkiksi pyyhkijänsulat, raitisilmasuodatin ja vaihteistoöljyt.

Sähköauton ajossa hyödynnettävän moottorijarrutuksen ansiosta auton jarrut kuluvat vain vähän. Ajaminen onkin mahdollista siten, että jarrupoljinta käytetään vain pysähtyessä. Moottorijarrutus huolehtii samanaikaisesti jarrutusenergian talteenotosta, mikä lisää auton toimintamatkaa, kun jarruttamisessa syntyvä liike-energia saadaan akustoon talteen.

Täyssähköauton katsastaminen on selvästi edullisempaa polttomoottoriautoon verrattuna, sillä muun muassa päästömittauksia ei tarvitse tehdä ollenkaan. Se on mukava muistutus päästöttömästä ajosta.