Kaikki artikkelit > Sähköautoilijan arki > Vierasblogi: Sähköauton lataaminen käytännössä

Vierasblogi: Sähköauton lataaminen käytännössä

Koko perhe siirtyi sähköautoiluun. Olen kahden lapsen äiti, puolisoni kanssa työskentelemme pääkaupunkiseudulla ja tarvitsemme autoa arkipäivän liikkumiseen. 1,5 vuoden kokemus sähköautoilusta vei mennessään ja myös perheen toinen auto vaihtui sähköllä liikkuvaksi.

Auton hankinnasta on kulunut noin kaksi kuukautta. Moni pohtii jo ennen sähköauton hankintaa miten lataukset onnistuvat, mutta viimeistään ensimmäisten kilometrien jälkeen lataus tulee mieleen. Latausten parissa on onneksi helppo navigoida muutamalla käytännön vinkillä. Muistatko sen ensimmäisen kerran, kun kurvasit huoltoasemalle tankkaamaan polttoainetta? Ilmassa oli jännitystä ja bensiinin käryä, tankkauspistooleja oli monta ja, ja…mutta lopulta matka jatkui.

Lataus tutuksi – sähköauton lataaminen käytännössä

Yllättävän monelle tulee sähköauton latauksesta mieleen hikinen urakka latausjohtojen ja erilaisten pistokkeiden kanssa. Omalla kohdalla mielessä oli pitkään autokoulun jälkeinen ensimmäinen pysähdys huoltoasemalla. Mikä pistooli, mihin se laitetaan ja miten tämä maksetaan? Kaikesta tuli selvittyä ja seuraava käynti sujui jo tottuneesti. Omalla kohdalla ensimmäinen sähköauton lataus tuntui monessakin mielessä helpommalta ja turvallisemmalta.

Sähköauton lataus on helppoa talvisiin olosuhteisiin tottuneelle. Jos olet joskus kytkenyt talvella auton lohkolämmitysjohdon lämmitystolppaan, olet jo puoliksi ammattilainen sähköauton latauksessa pistorasiasta. Vastaavasti kännykkäsukupolvelle kotilataus on tuttuakin tutumpaa – johto kiinni illalla ja aamulla akku on täysi. Ehdottomasti yleisin ja helpoin tapa, jota suosin myös itse. Asioilla käynnin yhteydessä olen huomannut, että latauspisteitä on alkanut ilmestyä lähes kaikkiin kauppakeskuksiin ja parkkihalleihin. Johdon voi kätevästi kytkeä kiinni heti saavuttaessa ja shoppailun lomassa auto voi rauhassa kerätä ajokilometrejä akkuun.

Oikean latauspistokkeen valinnassa on se hyvä puoli, että väärin lataaminen ei ole mahdollista. Edes autolla ajamaan lähteminen ei onnistu kesken latauksen. Väittäisin, että edes kännykän käyttö auton ulkopuolella latauksen aikana ei aiheuta kenellekään harmaita hiuksia. Käytännössä avataan latausluukku autosta, kytketään latausjohto latauspisteeseen ja omaan autoon, sekä käynnistetään lataus. Maksu hoituu kätevästi kännykän applikaatiolla tai avaimenperätunnisteella, tosin esimerkiksi kauppakeskuksien laturit ovat usein täysin ilmaisia.

Kolme tarpeellista lataustapaa

Hieman yksinkertaistettuna käytännön tarpeellisia sähköautoilijan lataustapoja on kolme.

1. Suko-lataus siitä ihan tavallisesta pistorasiasta,
2. Type2-lataus latauskaapelilla latauspisteestä ja
3. CCS tai Chademo- pikalataus pikalatauspisteestä

Nuo kirjainyhdistelmät ovat monelle yhtä hankalia kuin tankkausasemien uudet E5- tai B10-merkinnät. Joten itselle oli helpotus, että latausjohtoa ei voi kytkeä väärin tai väärin päin – liitin joko sopii ei sovi paikalleen ja käytännössä johdon kytkeminen on yhtä helppoa tai vaikeaa kuin imurin pistokkeen laittaminen pistorasiaan kotona.

Alle keräsin kuvat mainituista kolmesta lataustavasta ja lisäsin kuvatekstiin e-Golffille tyypillisen latausnopeuden (km/h) eli kuinka monta kilometriä saa tunnissa latausta akkuun. Mielestäni havainnollinen ja helpommin ymmärrettävä tapa sähköauton lataukseen kuin erilaiset sähkötekniset lukemat. Toki pitää muistaa, että lukema on täysin riippuvainen automallista. Lue lisää eri lataustavoista täältä.

1. Suko-lataus tavallisesta pistorasiasta (esim. lämpötolppa) – latausnopeus n. 20 km/h

2. Type2-lataus latauspisteestä (esim. kauppakeskuksissa) – latausnopeus n. 50 km/h

3. CCS-pikalataus latauspisteestä (esim. huoltoasemilla matkan varrella) – latausnopeus n. 300 km/h.

Sähköauton lataamisen helppous

Hyvin tyypillisesti minulta kysytään, että missä voin ladata autoa? Helpoin vastaus on – esimerkiksi kotona ihan tavallisesta pistorasiasta. Monelle sähköautoista kiinnostuneelle tulee suurena yllätyksenä, että sähköauton lataus onnistuu nykyisin käytännössä missä tahansa. Erilaisia sähköautojen latauspaikkoja on Suomessa jo reilusti, kotona, kauppakeskuksissa ja liikenteen reittien varrella.

Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen eräs vanhempi pariskunta, joka käy usein mökillä noin 200 km:n päässä kotoa. He totesivat ettei sähköauto sovellu heille, koska eivät saa sitä missään ladattua. Kysyin, että kuinka kauan suunnilleen olette mökillä kerrallaan? Vastaus oli, että noin 2-3 viikkoa, jopa kuukauden. Kerroin, että sähköauto voi olla latauksessa koko ajan mökillä ollessa, joten sieltä kotiin lähtiessä tai kaupassa käydessä akku on aina täysi. Tämä herätti suuren mielenkiinnon sähköautoilua kohtaan ja he päättivät testata ihan käytännössä miten sähköauto sopii heidän arkeen.

Kotona meidän e-Golf sähköauton lataukselle tulee hintaa noin 1,50 € / 100 km kohden, mikä on varsin edullista. Lataamisesta, latauksen hinnoista ja muista sähköautoilijan arkeen liittyvistä asioista lisää seuraavassa kirjoituksessa!

Lue lataamisen kehityksestä Fortum Charge & Drive -toiminnasta Suomessa vastaavan Tero Eran haastattelusta.

Kirsi Immonen

Sähköisen liikkumisen edistäjä ja tapahtumatuottaja. Kuvaan, kirjoitan ja jaan kokemuksia sähköautoilijan arjesta yhteistyössä OP:n kanssa. Perheeseeni kuuluu mies ja kaksi lasta. Perhettä liikuttaa kaksi sähköautoa ja sähköisiä kilometrejä kertyy arjen, tapahtumien, koeajojen ja lomailun parissa yli 60 000 km vuodessa.