Teslalataus

Lataaminen on sähköautoa harkitsevan ykköskysymys

Miten, missä, millä hinnalla, riittääkö lataus, säilyykö auton arvo jne.?

Kysymykset askarruttavat. Ja syystäkin. Teslan latauspisteitä on olemassa parhaiten, mutta muiden merkkien suhteen on hyvä vielä tiedostaa latausinfran puutteet.

Periaatteessa sähköauto käyttää suuren osan ajastaan pysäköitynä itsensä lataamiseen. Suurten taajamien alueilla lataus onnistuu hyvin ja latauspaikkoja on jo lähes kaikissa kauppakeskuksissa ja työpaikkojen ja uudempien taloyhtiöiden parkkitiloissa.

Tavallisessa ajossa akkuja ei yleensä ajeta tyhjäksi, jolloin yölataaminen kotilatauksessa on mutkattominta. Pitkillä matkoilla sähköautoilijan on suunniteltava reittinsä latauspisteiden mukaan. Jos siis joutuu yhtäkkiä ajamaan kauemmaksi, voi törmätä ongelmiin, koska sen lisäksi, ettei latauspisteitä löydy aina matkan varrelta, ne eivät välttämättä myöskään toimi.

Lataaminen on yksinkertaista

Latauskaapeli kiinnitetään autosta latauslaitteeseen ja lataus alkaa. Laitteesta riippuen lataus alkaa automaattisesti tai tunnistautumalla erillisillä tunnuksilla. Lataamiseen tarvitaan appi, siitä ei suoriudu vain luottokorttia vilauttamalla. Lataaminen kestää noin 15 minuutista (pikalataus) 12 tuntiin.

Kotilataus

Yksi sähköautoilun plussapuolia on, ettei tarvitse käydä bensa-asemilla. Lataus öisin kotona on kätevää ja auto on aina aamulla käyttökunnossa. Näin ajatteleminen on järkevämpää kuin turhan latauskammon hautominen.

Eri latausnopeudet ja -kaapelit

Eri valmistajat, kuten Ensto ja ABB, ovat tuoneet markkinoille omia latausasemiaan. Valmistajien mallit eroavat toisistaan paitsi ulkonäöltään, myös ominaisuuksiltaan.

Markkinoilla on kolmea erikokoista latausnopeutta käyttävää latausasemaa. Latausnopeudet ovat hidaslataus, keskinopea lataus ja pikalataus.

Latausasemat vaativat lataustehon mukaan erilaisia mitoituskriteerejä kaapeleiden ja suojausten suhteen. 
Suomen vuosittainen sähköenergiantuotanto riittää kattamaan sähköauton lataukseen tarvittavan latausenergian, vaikka jokaisella ajokykyisellä suomalaisella olisi sähköauto. Jos latausta ei voitaisi porrastaa, huippukulutuksen piikki ylittyisi yli kaksinkertaisesti. Tällöin Suomen oma tuotanto ei riitä kattamaan sähköauton latauksenkulutusta, vaan jouduttaisiin turvautumaan tuontisähköön. 
Tasavirralla tehtävät lataukset saattavat aiheuttaa verkkoon yliaaltoja. Yliaaltoja voidaan torjua erilaisilla suodattimilla. Yliaallot saattavat summautua nollajohtimessa. Tästä syytä nollajohdin yleensä mitoitetaan suuremmaksi kuin vaihejohtimet. Vaihtovirralla tapahtuvista latauksista ei ole yliaaltojen kannalta samanlaista haittaa verkon virtaan kuin tasajännitelatauksella.

Seuraavassa artikkelissa käydään tarkemmin läpi erilaiset latauskaapelit ja niiden erot. 

Jaa

Lue myös nämä

Latausvaihtoehdot

Ennen hankintaa

Sähköautoilun tärppilista

Sähköautoa harkitsevan tärppilista

Leaflatauksessa

Ennen hankintaa

Sähköauton lataus - viisi erilaista lataustapaa

Sähköauton lataus - viisi erilaista lataustapaa ja kaapeleiden erot

Teslalataustolppa

Ennen hankintaa

Taloyhtiö ja sähköauton lataaminen

Taloyhtiön rooli sähköautoilussa

Seuraa sähköautoilua tilaamalla OP Kulku -uutiskirje