Fortum charge drive 800 400

Lataamisen kehitys - nopeaa, langatonta ja ympäristöystävällistä

OP Kulku haastatteli Fortum Charge & Drive -toiminnasta Suomessa vastaavaa Tero Eraa sähköauton lataamisen kehittymisestä.
 

Tero Eran mukaan sähköautojen latausmahdollisuudet ovat viimeisen vuoden aikana parantuneet Suomessa huimasti ja sähköautojen lisääntymisen ja kehityksen myötä määrä kasvaa koko ajan.

OP Ryhmä ja Fortum Charge & Drive toivat viime syksyn aikana latauspisteet 50 eri paikkakunnalle Osuuspankin konttoreiden yhteyteen. Kevään mittaan pisteitä on tulossa vielä kymmenille uusille paikkakunnille, ja tavoitteena on rakentaa yli 100 latauspistettä Helsingistä Kuusamoon. Osuuspankkien yhteyteen asennettavat latauspisteet ovat ns. keskinopeita latauspisteitä, teholtaan 22kW. Konttorit sijaitsevat erinomaisilla paikoilla paikkakuntien keskustoissa ja mahdollistavat näin sähköauton latauksen luontevasti kaupungilla asioinnin aikana. Muutamassa tunnissa auto latautuu jo mukavasti.
 
Fortum Charge & Drive -latausverkostossa Suomessa latureiden määrä yli tuplaantui vuoden 2017 aikana, 80:stä yli 200 laturiin
 
Fortumilla on nyt yhteensä noin 400 latauspistettä, kun kussakin laturissa on yleensä latauspiste kahdelle autolle. Näistä 50 on pikalatauspisteitä (teholtaan 50 kW), joita asennettiin viime vuonna parikymmentä lisää. Pikalatauspisteet sijaitsevat pääasiassa maanteiden varsilla hyvien taukopaikkojen yhteydessä. Uusin tuli hiljattain McDonald's Kivikon yhteyteen Kehä ykkösen varrelle.
 

Esimerkkejä parantuneesta pikalatauskattavuudesta:
  • Pikalatauspisteitä löytyy nyt varsin kattavasti Helsingistä Kuopion pohjoispuolelle saakka
  • Jyväskylä-Oulu ja Tampere-Vaasa -väleillä on nyt useampia pikalatauspisteitä
  • Syksyllä asennettiin kaksi pikalatauspistettä Tampereen ja Jyväskylän välille, josta pikalatausmahdollisuus aiemmin puuttui kokonaan
  • Idässä pikalatauspisteitä löytyy jo hyvin esim. Helsingistä Imatran kautta Savonlinnaan ajettaessa
Osuuspankkien yhteyteen asennetut latauspisteet ovat Enston toimittamia älylatureita. Laturit on kytketty Fortumin keskitettyyn valvonta- ja hallintapalveluun ja niissä on mahdollisuus dynaamiseen kuormanhallintaan sekä ajoneuvon ja laturin edistykselliseen kommunikaatioon.
 
"Tulevaisuudessa auto voidaan myös tunnistaa heti, kun se kytketään latausjohdolla latauspisteeseen. Maksu tapahtuu automaattisesti, kun auton tiedot on kerran rekisteröity järjestelmään. Tämä ominaisuus on jo valmiutena uusissa latauspisteissä. Käyttöönotto vaatii vielä ohjelmistopäivityksen siinä vaiheessa, kun autot tukevat tätä ominaisuutta parin vuoden päästä", Tero Era kertoo.
 

Tero era fortum v2

Fortum Charge & Drive on kattavin latausverkosto sekä Suomessa että Norjassa, joka on selkeä edelläkävijä sähköautoilussa, koska siellä on eniten sähköautoja väkilukuun suhteutettuna. Norjassa Fortumin verkostossa on jo noin 1200 laturia. Yhteensä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa on noin 1700 laturia, joista yli 600 on pikalatureita.
 
Lataamisen tulevaisuus
 
Suurteholatauspisteet tulevat
Seuraava kehitysaskel on sähköautojen suurteholataus. Fortumin ensimmäisten suurteholatauspisteiden rakentaminen on loppusuoralla Oslon ja Tukholman välillä. Myös Suomeen on tavoitteena avata ensimmäinen suurteholatauspiste tämän vuoden aikana. Suurteholatausasemat mahdollistavat lataamisen 150–350 kilowatin teholla.
 
Suurteholatausverkoston rakentaminen on ensimmäinen askel uuden sukupolven sähköautojen sisältämän teknologian täysimääräisessä hyödyntämisessä ja pitkien ajomatkojen mahdollistamisessa. Parhaimmillaan suurteholataus mahdollistaa tulevaisuudessa 150 kilometrin toimintamatkan lataamisen 5 minuutissa.
 
Latausnopeus kasvaa huimasti
Tulevaisuuden lataamisessa nopeus on suurin etu. Tämän vuoden aikana markkinoille on tulossa uusia sähköautomalleja, joissa on suurempi akkukapasiteetti ja jotka pystyvät vastaanottamaan suurempia tehoja. Esimerkiksi 150 kW latausteholla noin 10 minuutissa voidaan saada lataus 125 km:n ajomatkalle. Vertailun vuoksi tällä hetkellä vastaavan toimintamatkan lataamiseen menee pikalatauspisteellä noin 30 minuuttia. Lataus tapahtuu siis kolme kertaa nopeammin.
 
Myöhemmin tulossa on autoja, jotka pystyvät hyödyntämään 350 kW:n latausta, jolloin 300 km:n toimintamatka voidaan ladata noin 10 minuutissa. Tämä helpottaa pidempiä matkoja. Esimerkiksi Jaguarin ja Audin uudet sähköautomallit on varustettu suuremmilla akuilla ja ne tulevat käyttämään tehokkaasti uusia suurteholatausmahdollisuuksia.
 
Suomessa suurteholataukset helpottavat esimerkiksi ajoa Helsingistä Ouluun, joka sujuu nopeammin, vähemmillä latauksilla. Nykyisetkin sähköautot voivat hyödyntää näitä latureita, vaikka eivät pystykään hyödyntämään niiden koko tehoa. Nykyisille latauspisteille on tulevaisuudessakin kuitenkin edelleen tarvetta, kun suurteholataus täydentää verkostoa pidempiä matkoja ajettaessa.
 
Tulevaisuudessa myös johdoton induktiolataaminen on mahdollista
Laiteratkaisuja on jo saatavilla ja Fortumilla asia on tutkimus- ja kehitysvaiheessa. Ei ole kuitenkaan vielä tiedossa, montako vuotta teknologian käyttöönottoon menee. Joskushan kehityksen nopeus yllättää!
 
Itseajavien autojen yleistyessä induktiolataus voisi mahdollistaa kaupungeissa autojen tehokkaan lataamisen keskitetyillä latausalueilla, joihin esimerkiksi yhteiskäyttöauto osaisi itse hakeutua. Tällaiset ratkaisut tulevat vähentämään parkkialueiden vaatimaa tilantarvetta ja vapauttamaan kaupungeissa tilaa parempaan käyttöön.
 
Isoissa kaupungeissa voi olla mahdollista toteuttaa myös ratkaisuja, joissa auto latautuu esimerkiksi liikennevaloissa tiehen upotetun induktion avulla.

Myös kotilatauksen palveluvalikoima kehittyy jatkuvasti
Fortum toi syksyllä tarjolle palvelupaketit, joiden kuukausihintaan sisältyy sekä kotilatauslaite, asennus että lataussähkö. Palvelu on saatavissa sekä omakotitaloihin että taloyhtiöihin. Lue lisää Fortumin kotilatauksesta täältä.
 
Voisiko oman kodin aurinkoista pihaa tai kattoa käyttää aurinkoenergian tuottamiseen? Fortum tarjoaa aurinkopaneelipaketteja avaimet käteen -periaatteella. Kesällä paneeleista syntyy monella myös ylijäämätuotantoa, jonka voi vaihtaa latausarvoksi julkiseen Charge & Drive -verkostoon. Hyvitys on tällöin kaksinkertainen verrattuna normaaliin takaisinostoon, joka perustuu aina kulloiseenkin sähkön tuntihintaan. Tällöin voi siis myös julkisella latauspisteellä hyödyntää omaa aurinkoenergiaa.
 
Fortum tarjoaa myös aurinkopaneeleita, jolloin auringon voimalla voi helposti alkaa ladata autoansa ympäristöystävällisesti.
Tero Era toteaa: ”Fortumin palvelumalli on kokonaisvaltainen, se sisältää kotilatauslaitteen, asennuksen, huollon ja lataussähkön kuukausimaksulla. Samalla palvelupaketilla voi jatkaa, vaikka auto vaihtuisi. Latauslaite vaihdetaan sopivaan ilman lisäkustannuksia. Paketti on huoleton ja helppo valinta. Myös aurinkopaneeleita tarjoamme asennettuna kuukausimaksuisena pakettina. Sähköautoilun julkinen latausverkosto alkaa jo olla hyvällä mallilla ja myös autovalikoima laajenee nopeasti tämän ja seuraavien vuosien aikana. Sähköautoilusta on nopeasti tulossa jokaisen juttu.”
 
Minkälainen sähköautoilija itse olet, Tero?
 
Ajelen nyt jo toisella hybridilläni, mutta seuraava autoni tulee olemaan täyssähköauto. Uskon omaan tuotteeseemme ja tiedän, että latausmahdollisuuksiin ei ajaminen jatkossa enää tyssää.”

Jaa

Lue myös nämä

Teslalataustolppa

Ennen hankintaa

Taloyhtiö ja sähköauton lataaminen

Taloyhtiön rooli sähköautoilussa

Op tesla mapon 800x400

Valitse oikein

OP Kulku – keskity ajamiseen ja omaan bisnekseen

Haastattelussa yrittäjä Jani Asunmaa Mapon Oy:stä

Teslaclub kulku 800x400

Kehittyvä sähköautoilu

Tesla Club Finland OP Liikkumisen vieraana

Tesla Club Finland kävi tutustumassa OP Liikkumisen palveluihin Vallilassa.

Seuraa sähköautoilua tilaamalla OP Kulku -uutiskirje