Ioniq ominaista
Kaikki artikkelit > Ennen hankintaa > Mikä on sähköautolle ominaista?

Mikä on sähköautolle ominaista?

Miten täyssähköautot eroavat polttomoottoriautoista? Eroavaisuuksia on tietysti mallikohtaisesti paljonkin, mutta ehkä yhteneväistä kaikille ovat pakoputkien puuttumisen lisäksi seuraavaksi kerrotut seikat. 

Sujuva vaihteettomuus

Kun sähköauto käynnistetään, akku käynnistää moottorin ja sähköenergian tuottama mekaaninen energia saa auton liikkeelle. Vaihteettomuus on yksi sähköauton mukavimmista ominaisuuksista. Kun painaa energiapoljinta, auto vastaa aina viiveettömästi oikealla määrällä tehoa. Myös kiihdytys eroaa tavalliseen automaattivaihteistoon verrattuna, koska tehoa tulee koko ajan tasaisesti, siihen ei tule missään vaiheessa katkoa. Ajokokemus on täysin erilainen verrattuna perinteisiin autoihin, auto suorastaan lipuu tiellä, kun vaihteet eivät aiheuta kulkuun töksäyksiä. Tämä kannattaa kokea, ensimmäinen ajokokemus sähköautolla on monille positiivisesti ikimuistoinen. 

Kiihtyvyys

Sähköauton kiihtyvyys on huippuluokkaa. Tämä Kauppalehden kuvaus on oiva esimerkki ja havainnollistaa hyvin kiihtyvyyttä.

Kauppalehti 26.9.2017: ”Täyssähköinen Tesla-urheiluauto pärjää maailman nopeimmille polttomoottorikäyttöisille urheiluautoille kiihdytyskisassa ainakin lyhyellä radalla. Yhdysvalloissa järjestetyssä kisassa Tesla Model S P100D voitti neljännesmailin matkalla muun muassa Ferrari 488 GTB:n ja Porsche 911 Turbo S:n. Tesla kellotti neljännesmailin 10,5 sekuntiin. Porsche ja Ferrari jäivät voittajasta vain sekunnin kymmenyksen. Kyseiset Porschen ja Ferrarin mallit kuuluvat maailman nopeimpiin tuotantoautoihin.

Jos rata olisi ollut pidempi, Porsche, Ferrari ja myös kisaan osallistunut McLaren 570GT olisivat luultavasti kirineet Teslan ohi, sillä Teslan huippunopeus on rajoitettu ”vain” 250 kilometriin tunnissa.

Hiljattain Teslan Model X voitti vastaavanlaisessa kisassa Lamborghini Aventador SV:n. Teslan suoritus nousee vieläkin suurempaan arvoon, kun huomioon otetaan auton paino. Nyt järjestetyssä kisassa se oli kaikkien raskain. Malli ei myöskään ole mikään urheiluauto, vaan viisiovinen perhesedan.”

Toimintasäde

Sähköauton ja etenkin autotyypin valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat mm. päivittäinen ajomatka ja ajoympäristö. Jos ajomatkaa kertyy yleensä vain kohtuullisesti kerrallaan, täyssähköauto on järkevä valinta. Esimerkiksi työmatka-autoiluun tämä on hyvä ratkaisu lähes jokaiselle. Nykyisin akkuja voi ladata päivisinkin monien työpaikkojen ja kauppakeskusten parkkihalleissa. Jos taas tarvittava toimintasäde on suurempi, ladattava hybridi on kätevä. Esimerkiksi pitkänmatkan ajoihin, kuten vaikka mökkireissuille, hybridi tarjoaa toimintavarmuutta. Toimintasäde on riippuvainen monesta asiasta.

Eniten sähköauton toimintamatkan pituuteen vaikuttaa akuston koko, joka vaihtelee eri automerkkien ja -mallien kesken. Akuston koon lisäksi toimintasäteeseen vaikuttavat monet muutkin tekijät, kuten esimerkiksi ajo-olosuhteet, ajon tarkoitus (kaupunki vai maantie) sekä ajotyyli. Esimerkiksi kovilla pakkasilla sähköauton lämmittämiseen kuluu enemmän energiaa, mikä pienentää toimintasädettä.

Ennakoiva ajotyyli on hyvä sähköautolla ajettaessa, koska se kuluttaa vähemmän energiaa, ja auton toimintamatka on mahdollisimman pitkä. Tällä hetkellä selkeästi pisin toimintasäde on Teslassa. Myös Teslan toimintamatka vaihtelee riippuen mallin akuston koosta, mutta esimerkiksi 90 kWh akustolla toimintasäde on jopa 550 km. Yleisesti sähköautojen akustojen koot vaihtelevat n. 18–30 kWh:n välillä, mikä tarkoittaa noin 160–250 kilometrin toimintamatkoja ajettaessa tasaisella nopeudella taajama-ajossa.

Jaa

Lue myös nämä

Leaflatauksessa

Ennen hankintaa

Sähköauton lataus - viisi erilaista lataustapaa

Sähköauton lataus - viisi erilaista lataustapaa ja kaapeleiden erot

Suunnitteleva sahkoautoilija

Ennen hankintaa

Sähköauto - suunnitelmallisen nautiskelijan auto

Suunnitteleva sähköautoilija nauttii eniten

Teslalataus

Ennen hankintaa

Lataaminen on sähköautoa harkitsevan ykköskysymys

Lataaminen on sähköautoa harkitsevan ykköskysymys

Seuraa sähköautoilua tilaamalla OP Kulku -uutiskirje