Sahkoauto talvella

Sähköauto talvella

Sähköauto on toimiva ja mukava ajettava myös talvella. Käynnistämisestä lähtien sähköauton voidaan sanoa olevan miellyttävä talviauto. Sähköauto ei kangistu, kuten polttomoottoriauto, vaan käynnistyy reippaasti kylmälläkin.

Sähköauton moottorin toiminta on paljon yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauton. Siinä ei ole kylmällä kangistuvaa mekaanista vaihdeistoa tai pakkasella jähmettyvää öljyä. Sähköauton tehokas ja hyvin säätökykyinen järjestelmä pystyy pitämään sutimiset minimissään, mikä tekee talviajosta jouhevaa.

Näin sanovat ajajat: ”Sähköautossa on selvästi vähemmän käynnistysvaikeuksia pakkasilla. Niihin ei myöskään tule pakkasen aiheuttamia voiteluongelmia moottoriin eikä vaihteistoon. Esilämmitysmahdollisuudet ovat hyvät ja ajoon lähdettäessä sähköauto lämpenee nopeasti.”

Sähköauton lataaminen ja lämmittäminen talvella

Sähköautoa voi ja kannattaa lämmittää ennen ajoa etukäteen. Näin sähköauto ei vie ajoon tarvittavaa energiaa lämmittämiseen. Auto kannattaa olla kytkettynä virtalähteeseen aina kun mahdollista. Talvella pysäköidessä on hyvä huomioida tarjolla olevat yritysten ja julkisten palveluiden asiointilatauspisteet.

Johdon päässä seisovan auton lämmityksen voi useimmissa autoissa käynnistää kätevästi puhelimen sovelluksen avulla. Mikäli autoa ei pysty ennen ajoa lämmittämään, ei auton lämpenemiseen silti kulu kauaa aikaa. Sähköauto kykenee lämmittämään auton nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa.

Lataus voi olla kylmällä inasen hitaampaa, joten siksikin kaikki latauspisteet kannattaa hyödyntää auton seistessä. Jos sähköauton kytkee lataukseen heti ajon jälkeen, kun akusto on vielä lämmin, lataaminen tapahtuu nopeammin. Joissain sähköautoissa on myös akkujen lämmitystoiminto, joka pienentää latausongelmaa.

Miten talvi vaikuttaa sähköauton toimintasäteeseen?

Vaikka sähköauto on monilta osin oikein toimiva auto talvellakin ja paikoin jopa polttomoottoriautoa parempi, on sähköauton toimintasäteen lyhenemisen huomioiminen talvikäytössä tärkeää.

Pelkkä ajaminen kylmällä ei dramaattisesti muuta auton toimintasädettä, mutta muu ajomukavuuteen liittyvä muuttaa. Suurimman osan toimintasäteen pienenemisestä nappaa auton sisäilman lämmittäminen. Ohjaamoon tuleva ilma lämmitetään pelkästään akuston voimin, jolloin auton kesäkelillä saavutettavasta toimintamatkasta voi pakkasilmoilla napata pois noin yhden kolmasosan. Ääriolosuhteissa (kova pakkanen, jyrkän mäkinen maasto, sisäilman korkea lämmitys) toimintasäde voi suurimmillaan jopa puolittua.

Kurkkaa täältä havainnollistava esimerkki Teslan toimintasäteestä käyttöolosuhteista riippuen.

Kovilla pakkasilla akuston lataamiseen kuluu myös enemmän aikaa. Sähköauton kiihtyvyys saattaa myös pakkasella olla vähän normaalia huonompi, koska kylmässä akut luovuttavat varaustaan hitaammin.

Kun osaa ottaa oikein huomioon sähköauton toimintamatkan pienenemisen kylmällä ja suunnittelee auton käytön sitä silmällä pitäen, on sähköauto käyttömukavuudeltaan ja toimintavarmuudeltaan erittäin hyvä talviauto.

Jaa

Lue myös nämä

Sahkoautojen huolto

Vinkit sähköautoilijalle

Miten sähköauto huolletaan?

Missä, miten ja kuinka usein sähköautoja huolletaan?

Helsinki sahkoauton pysakointi

Vinkit sähköautoilijalle

Säästä Helsingin pysäköintikuluissa sähköautolla

Vähäpäästöisten autojen pysäköintimaksujen alennus Helsingissä.

Teslaclub kulku 800x400

Kehittyvä sähköautoilu

Tesla Club Finland OP Liikkumisen vieraana

Tesla Club Finland kävi tutustumassa OP Liikkumisen palveluihin Vallilassa.

Seuraa sähköautoilua tilaamalla OP Kulku -uutiskirje