Leaflatauksessa

Sähköauton lataus - viisi erilaista lataustapaa

Viisi erilaista lataustapaa sähköautoille ja pistokkeiden eroavaisuudet

1. Kotitalouspistoke (230 V Schuko)

Lataaminen taloyhtiön lämmitystolpasta. Tämä on hitain lataamiskeino ja tarkoitettu lähinnä tilapäiseksi avuksi. Kotitalouspistokkeesta saa ladattua tunnissa vain noin 15 kilometrin ajon verran sähköä. Pistoke on hyvä tarkastaa etukäteen, ettei onnettomuusriskiä synny: Sähköauton lataaminen kuormittaa talouksien sähköverkkoa huomattavasti.

2. Voimavirta (3-vaihepistoke)

Teslan mukana toimitetaan kaapeli, jolla auton voi ladata tavallisesta 3-vaihepistorasiasta. Monelle Tesla-kuskille kotilataus hoituukin tavallisesta 3-vaihepistorasiasta. Muiden automerkkien kohdalla tarvitaan erillinen latauslaite. 3-vaihepistorasiasta voi ladata 50-100 kilometrin verran ajoa riippuen pistorasian sulakkeiden koosta sekä auton sisäisestä laturista.

3. Kotilatauslaite

Pysyvään käyttöön sähköauton omistajalle suositellaan kotilatauslaitetta. Kotilatauspisteet liitetään voimavirtaan (3-vaihevirtaan). Kotilatauslaitteen tyypiksi suositellaan kiinteällä Type 2 -johdolla varustettua laitetta, joka on kaikkein käytännöllisin latausmuoto. Keskimäärin sähköauton koko käytöstä 80 % ladataan kotona. Riippuen kotona käytetystä sulakekoosta ja auton laturin kyvystä vastaanottaa virtaa, kotilatauslaitteesta autoon saadaan ladattua tunnissa noin 50-100 kilometrin verran ajoa.

4. Julkiset latauspisteet

Julkisia latauspisteitä on mm. huoltoasemilla, ostoskeskuksissa ja parkkipaikoilla. Näissä lataus kestää yhtä kauan kuin kotilatauspisteessäkin.

Julkisten latauspisteiden tyypit ovat:

230V Schuko

Voimavirta

Tyyppi 1

Tyypin 1 liitintä käytetään yhdysvaltalaisissa ja japanilaisissa ladattavissa ajoneuvoissa.

• Liitin mahdollistaa yksivaiheinen virransyötön 80 ampeeriin saakka. 
• Kyseessä on vaihtovirtalataus (AC= Alternative Current), jossa laturi on autossa.
​• Autossa sijaitseva akuston laturi määrittelee kuinka suurella virralla sitä voi ladata. Yleisesti käytössä 16 A.

Tyyppi 2

Tyypin 2 liitintä käytetään eurooppalaisissa ladattavissa ajoneuvoissa.

• Standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.
• Liitin mahdollistaa kolmivaiheisen virransyötön aina 63 ampeeriin saakka. 

​• Autossa sijaitseva akuston laturi määrittelee kuinka suurella virralla sitä voi ladata. Yleisesti tyypin 2 pistokkeelliset hybridit lataa 1x16 A. Täyssähköautot jopa 3x32A

5. Julkiset pikalatauspisteet

Pikalatauspisteet ovat nopeita. Esimerkiksi Teslan oma Tesla Supercharger lataa tunnissa jopa 400 ajokilometrin verran virtaa akkuihin. Pikalautauspisteet löytyvät yleensä pääteiden varrelta. Usein jo 30 minuutin pysähdys latauspisteellä riittää.

Pikalataustyypit ovat:

CCS

CHAdeMO

Tesla Supercharger

Pika- ja teholatausliittimet

CHAdeMo

Pikalataus CHAdeMO-standardin ("CHArge de MOve") mukaisella pistokkeella. Lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW.​ Soveltuu mm. Nissan ja Mitsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.

CCS Combo

CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen. Soveltuu mm. Volkswagen ja BMW -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.

Pikalataus on sähköautolla matkailun mahdollistaja, etenkin lyhyen kantaman autoilla. Suomessa pikalatauspisteitä operoivat mm. Fortumin Charge & Drive ja Virtapiste.

Jaa

Lue myös nämä

Teslalataus

Ennen hankintaa

Lataaminen on sähköautoa harkitsevan ykköskysymys

Lataaminen on sähköautoa harkitsevan ykköskysymys

Latausvaihtoehdot

Ennen hankintaa

Sähköautoilun tärppilista

Sähköautoa harkitsevan tärppilista

Teslalataustolppa

Ennen hankintaa

Taloyhtiö ja sähköauton lataaminen

Taloyhtiön rooli sähköautoilussa

Seuraa sähköautoilua tilaamalla OP Kulku -uutiskirje