Kaikki artikkelit > Ennen hankintaa > Sähköautoilun tärppilista

Sähköautoilun tärppilista

Turvallisuus

Sähköautot eivät ole perinteisiä polttomoottoriajoneuvoa turvattomampia, päinvastoin.

Käytännöllisyys

Suurin osa sähköautoista, esimerkiksi Nissan Leaf ja Renault ZOE ovat hyvinkin käytännöllisiä, niihin mahtuu viisi matkustajaa ja niiden tavaratila on tarpeeksi suuri. Niissä on myös hyvä toimintasäde, joka riittää suurimmalle osalle työmatkailijoista.

Lataaminen

Sähköauton voi kytkeä kotona olevaan sähköpistokkeeseen, samalla lailla kuin imurin tai TV:n. Tutkimusten mukaan 85% sähköautoilijoista lataa autonsa yön yli kotona ja töissä sen sijaan, että tarvitsisivat latauspisteitä matkan varrella. Toki erilaisia latausvaihtoehtoja löytyy ja esimerkiksi kaupunkien keskustoihin, huoltoasemille ja kauppakeskuksiin on tullut viimeaikoina lisääntyvään tahtiin latauspaikkoja sähköautoille. Kotiin voi myös hankkia tehokkaamaan latauslaitteen kuin normaali pistorasia.

Toimintasäde

Useimmilla sähköautoilla on yli 100 km:n toimintasäde. Tämä riittää erinomaisesti suurimmalle osalle eurooppalaisista autoilijoista, joiden tarvitsema matka on tutkimusten mukaan alle 63 km/vuorokausi.

Autotyypit

Pistokehybridit ovat tulleet hybridien rinnalle ja ajaneet niistä myös ohi. Niissä nauttii täyssähköautoilun hyvistä puolista, mutta voi silti ajella yllätysreissut kauemmaksi ilman tielle jäämisen pelkoa.

Tarjolla on myös ‘Extended Range’ -sähköautoja (E-REV), kuten BMW i3 REX, jotka voivat päästä jopa kauemmaksi pelkällä sähkövoimalla ja i3:n oma polttomoottori on mukana vain tuottamassa sähkövoimaa tilanteisiin, kun akut loppuvat.

Ja sitten on täyssähköautot, kuten vaikkapa Nissan Leaf ja Tesla Model S.

Latausaika

Latausajat riippuvat auton ja akkujen koosta. Tyypillinen latausaika täyssähköautolle on kuudesta kahdeksaan tuntiin. Pistokehybridien ja E-REV-autojen lataaminen kestää vähemmän aikaa, koska niiden akut ovat pienempiä. Useimmat täyssähköautot voivat myös käyttää hyväkseen pikalatausasemia, joilla akut voidaan ladata tarvittaessa 80%:iin noin puolessa tunnissa.

Hinta

Sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot. Tämä johtuu akkujen kalleudesta.

Edullinen käyttää

Koska sähköauton käyttökustannukset ovat selvästi polttomoottoriautoja halvemmat, sen käyttö on itse asiassa edullista. Lataaminen on halpaa. Nk. ”tankki täyteen -hinta” on noin 2 euroa. Sähköautoille on suunnattu myös erilaisia tukia ja etuja, kuten esimerkiksi 50% halvempia pysäköintimaksuja jne.

Ympäristö

On väärin sanoa, ettei sähköautoista koidu lainkaan päästöjä. Niiden käytöstä ei synny päästöjä, mutta toki niiden elinkaareen liittyy päästöjä valmistusprosessissa ja niiden käyttämän sähkön tuotannossa. Mitä puhtaammin sähkö tuotetaan, sitä vähemmän sähköautosta koituu päästörasitusta. Voit siis vaikuttaa sähkösopimuksella jonka teet.

Kannustimet

Hallituksen tuella tähdätään jopa 15 miljoonan euron panostukseen julkisessa latauksessa. Tavoitteena on latausverkoston kolminkertaistaminen parissa vuodessa (vuodesta 2018 lähtien). Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään 800 julkista latausasemaa, joista vähintään 200 olisi pikalatausjärjestelmiä. Autoilijoita kannustetaan lisäksi pysäköintimaksujen puolittamisella.

Varusteet

Tärkein muistettava varuste on latauskaapeli. Se on oltava autossa mukana, jos aikoo autoansa ladata. Muuten sähköauto on polttomoottoriautoa yksinkertaisempi vehje, eikä varusteista tarvitse sen kummemmin huolehtia. Latausjohdoissa on erilaisia päitä (Type1, Type2) ja on tärkeää tietää, mikä oman auton lataamiseen käy. Latauskaapeleissa on myös tehoeroja, joista on tärkeää olla selvillä. Löydät sivuiltamme lisätietoa eri latausjohdoista.

Sääolosuhteet

Sähköautot toimivat kaikissa sääolosuhteissa, mukaan lukien rankkasateessa, lumessa ja helteessä. Kaikki tunnetut valmistajat, kuten vaikkapa NissanRenault jaBMW testaavat ääriolosuhteissa autojaan ja parantavat akkujen reagoimista niihin jatkuvasti. Toistaiseksi äärimmäinen kuumuus ja kylmyys vaikuttavat jonkin verran akkujen kestoon. Tästä syystä esimerkiksi auton sisäilman tasaisuutta on onnistuttu lisäämään merkittävästi.