Kaikki artikkelit > Sähköautoilijan arki > Vierasblogi: Sähköautoilun yleisiä myyttejä ja käsityksiä

Vierasblogi: Sähköautoilun yleisiä myyttejä ja käsityksiä

Kuten moneen uuteen asiaan, myös sähköautoiluun liittyy myyttejä ja käsityksiä. Näihin on helppo törmätä parkkipaikoilla, kahvipöydissä tai latauspaikoilla. Sähköautoilu on aihe, josta ihmiset tulevat keskustelemaan ja lähes jokaisella on jonkinlainen ennakkokäsitys valmiina. Hyvin harvalla on kuitenkaan omakohtaista kokemusta sähköautoilusta tai siihen liittyvistä aiheista. Tähän tekstiin olen koonnut kommentteja tyypillisiin vastaan tulleisiin myytteihin ja käsityksiin. Oletko sinä törmännyt näihin jossakin?

Sähköautolla pärjää myös kaupungin ulkopuolella

Sähköauto tulee valita oman käyttötarpeen mukaan. Tällä hetkellä päivittäiseen alle 150 kilometrin ajoon on tarjolla runsaasti erilaisia sähköautoja. Lisäksi nykyisin on tarjolla monipuolinen latausverkosto niin kotona, kaupungeissa ja tien päällä.

On hyvä pitää mielessä, että suurin osa suomalaisista ajaa autolla päivittäin alle 50 kilometriä ja alle sadan kilometrin päivittäinen ajo kattaa jo todella suuren osan autoilevasta kansasta. Työmatkat, kaupassa käynnit ja lasten harrastukset keskittyvät usein kaupunkiympäristöön ja sen lähialueille.

Entä jos ajan autolla yli 150 kilometriä päivittäin? Käytännössä ainoa ero on, että matkustamisessa tulee huomioida matkalataukset. On myös hyvä tiedostaa, että Suomessa saatavilla oleva sähköautojen valikoima on jonkin verran suppeampi yli 200-300 km matkoille, jotka tehdään ilman välilatausta talviolosuhteissa.

e-Golf matka-ajossa, Helsinki-Tampere moottoritie, n. 180 km toimintasäde täydellä akulla

Sähköautolla pärjää myös kaupungin ulkopuolella, kun matkalla on mahdollista ladata esimerkiksi lounaan aikana tai matkakohteessa päivän aikana. Latauspisteen saatavuuden lisäksi on tärkeä tietää mahdollinen latausnopeus eli ehtiikö auto lataamaan akkua riittävästi matkan jatkamista varten. Erilaisiin lataustapoihin ja nopeuksiin voit tutustua edellisessä kirjoituksessani.

Eri latausoperaattorit tarjoavat omia karttapalveluja, mutta kokonaiskuva latauspisteiden sijainnista ja tilanteesta löytyy helposti esimerkiksi riippumattomasta latauskartta.fi palvelusta, jota ylläpitää Sähköautoilijat ry.

Sähköautoissa, kuten polttomoottoriautoissa, on mittari, joka kertoo sähköauton tapauksessa kuinka paljon akussa on toimintasädettä jäljellä. Tieto näkyy reaaliaikaisesti ja vastaa ajotapaa, nopeutta ja keliolosuhteita. Usein tieto toimintasäteestä, eli tiedosta kuinka monta kilometriä vielä nykyisellä kulutuksella voi ajaa, näytetään kuljettajalle navigaattorin avustuksella.

Sähköautolla ajaminen on yksinkertaista ja helppoa

Sähköauto liikkuu sujuvasti ja hallintalaitteet ovat samat kuin perinteisissä autoissa. Vaihteita ei tarvitse vaihtaa ajaessa, koska sähköautossa on vain suunnan valitsin. Mennään joko eteen- tai taaksepäin. Käytännössä ajokokemus on vielä askeleen helpompi ja mukavampi, kuin automaattivaihteisilla autoilla. Sähkömoottoreiden avulla auto voi olla neli-, etu- tai takavetoinen – riippuen valitusta merkistä ja mallista.

Esimerkiksi ohitustilanteissa ja kaupunkiliikenteessä sähköauto on erittäin mukava liikkeissään, joten ohittaminen ja liikkeelle lähtö sujuu turvallisesti – ei tarvitse pelätä jalkoihin jäämistä! Myös ruuhkaliikenne sujuu täydellisesti, koska sähkömoottori vetää ja vääntää tasaisen voimakkaasti ja reagoi välittömästi riippumatta nopeudesta. Lue lisää sähköautolle ominaisista seikoista täältä.

Sähköauton akku kestää pakkasta

Uusi Nissan Leaf, näkymä tekniikkaan ja keltaisen väriseen akkupakettiin

Usein kuulee puhuttavan erilaisista väittämistä liittyen sähköautojen toimintaan pakkasella:

1. Akku ei toimi pakkasella tai hyytyy kuten kännykän akku?

– Sähköautot lähtevät liikkeelle hyvin myös pakkasella ja ovat toimintavarmoja. Sähkömoottorissa ei ole jähmettyviä nesteitä, sähköautojen akustot antavat virtaa myös kylmässä, ne lämpenevät käytössä, ja Suomessa myytävissä sähköautoissa on useimmiten akustolle erillinen lämmitysjärjestelmä. Matkustamon voi myös ajastaa lämpenemään etukäteen latausvirrasta, jolloin akkua ei juurikaan kulu ajon alkuvaiheessa sisätilan lämmitykseen.

2. Toimintamatka lyhenee pakkasella?

– Tämä on ihan totta. Auto käyttää enemmän energiaa esimerkiksi lämmitykseen, jotta matkustajilla on olosuhteet kohdallaan auton sisällä ja auto toimii hyvin. Kun mennään yli -10 asteen pakkaseen, niin voidaan laskea, että yksi pakkasaste lisää kulutusta noin 1 %:lla. Käytännössä tämä riippuu autosta, mutta oman kokemuksen perusteella normaalissa -20 c pakkasessa toimintamatkaa on n. 50 km vähemmän käytettävissä kuin viileänä kesäpäivänä.
– Toisaalta voidaan asia ajatella myös toisin päin – myös polttomoottoriauto kuluttaa pakkasella enemmän kuin kesän aurinkoisilla keleillä.
– Mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä pienempi merkitys lämpötilan vaihteluilla on talviajossa. Sähköauton moottori ei kuitenkaan aiheuta päästöjä kylmässä (tai lämpimässä) ajettaessa. Etelä-Suomen pikkupakkasissa moottoriteiden talvirajoitukset pidentävät toimintamatkaa enemmän kuin lämmitystarve sitä lyhentää.

3. Sähköautolla ei pääse Lappiin? Tämä kysymys tulee aina esille – tottakai pääsee! Monet sähköautoilijat ajavat esimerkiksi Lappiin ympäri vuoden. Latausverkko on jo Suomessa niin kattava, että matkustaminen sujuu varsin nopeasti ja vaivattomasti – pienellä suunnittelulla olet jo perillä Lapissa. Hyvin harva ajaa pysähtymättä pitkiä matkoja, joten esimerkiksi ruokailun yhteydessä nykyiset pikalaturit ovat ladanneet auton akun valmiiksi jo ennen kuin matkustajat ovat saaneet syötyä. Varsinkin pienten lasten kanssa matkustaessa tämä tilanne on tullut eteen lähes joka kerta. Katso videolta miten sähköauto suoriutui road tripistä Tuusulasta Päijänteen maisemiin.

Tesla Model S -sähköauto latauksessa, sijainti: Elves Village, Lappi, Levi Köngäs, Lämpötila: -38 c

Lue sähköauton talvikäytöstä lisää täältä

Sähköautoilu ei tule kalliiksi

Sähköauton hankintahinta on vielä tällä hetkellä kalliimpi, mutta käyttö on jopa 4-5 kertaa edullisempaa verrattuna polttomoottoriautoon. Viime viikkoina moni on ihmetellyt polttoaineiden hinnan nousua ja kiinnostus sähköautoiluun on lisääntynyt myös sitä kautta. Sähköautolla ajo maksaa tällä hetkellä, riippuen autonmerkistä/mallista, noin 1,30 e-2,00 e/100 km. Erityisesti yli 100 km päivittäin ajavalle sähköautoilu tuo merkittäviä säästöjä.

Sähköautoja ostoskeskuksen tarjoamassa Type 2 -latauksessa

Latausverkosto on kehittynyt viime vuosina huimasti ja kehittyy koko ajan. Tämä mahdollistaa jo suhteellisen nopean liikkumisen lähes kaikkialle Suomessa. Eurooppaan tai muualle pohjolaan liikkuessa suomalainen sähköautoilija huomaa, että monessa maassa sähköautoilu on jopa helpompaa kuin kotimaassa tiheämmän latausverkoston ansiosta.

Latauspisteet ovat liiketoimintaa ja niitä rakennetaan lisää sitä mukaa, kun sähköautoilu yleistyy. Latauspisteitä löytyy mm. huoltoasemien, kauppojen, sekä parkkihallien -ja alueiden yhteydestä. Hieman yleistäen jokainen lämpötolppa ja ulkopistorasia on myös mahdollinen sähköauton latauspiste, jos käyttöön on lupa.

Moni perhe on hankkinut kakkosautoksi sähköauton ja huomannut, että sähköllä ajetaan mahdollisuuksien mukaan kaikki arkiajot ajamisen edullisuuden ja miellyttävyyden vuoksi.

Sähköauton uskaltaa hankkia, koska akkua ei tarvitse heti vaihtaa

Akut eivät ole este sähköauton hankinnalle – modernit akut kestävät pitkään ja niillä on pitkä takuu.

Uuden sähköauton akustolle luvataan usein pitkä takuu, esim. 8 vuotta tai 200 000 km. Jotkin automerkit antavat jopa täyden takuun riippumatta kilometrimäärästä, koska käytännössä sähköautojen akustot ovat kestäneet vielä huomattavasti pidempään ja taksikäytössä ei ole harvinaista nähdä yli 400-500 000 km ajettuja sähköautoja.

Akut ovat toiminnoiltaan erilaisia kuin esimerkiksi kännyköissä, ja autoissa on edistyneet akuston hallintajärjestelmät, jotka estävät akun lataamisen liian täyteen tai ajamisen liian tyhjäksi. Ethän aja polttoainettakaan loppuun tai tankkaa yli äyräiden?

Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijoiden kustannuksilla ja mikäli akun vaihdon tai muun sähköautoon liittyvän omistamisen huolen haluaa jättää väliin, ainahan voi hankkia sähköauton leasingillä esim. OP kulku -palvelun kautta. Auton omistamisen kiinnostaessa yhä vähemmän, leasing onkin muodostonut trendien mukaiseksi valinnaksi.

Ketkä sähköautoa käyttävät?

Uusia sähköautoilusta innostuneita – kuvassa Marigold IceUnity muodostelmaluistelun maailmanmestareita

Sähköautoilijoita löytyy tällä hetkellä kaikista kansan ryhmistä ja täysin erilaisilla taustoilla. Sähköautot kiinnostavat ihmisiä hyvin eri syistä, joillekin ympäristöarvot ovat ensisijaisia, toisille taloudellisuus, äänettömyys, ajamisen mukavuus tai auton tekniikka. Moni arvostaa näitä kaikkia! Lue lisää sähköauton hyvistä puolista tästä.

Sähköautoilu edustaa ennen kaikkea sitä ajoneuvotekniikkaa, johon olemme siirtymässä nopealla tahdilla seuraavien 5-15 vuoden aikana. Näin sähköautoilu tulee koskettamaan ennen pitkää meitä kaikkia. Moni uusi asia tuntuu aluksi ihmeelliseltä ja jopa vieraalta, mutta omakohtainen kokemus auttaa pitkälle – eli rohkeasti koeajamaan sähköautoja, luvassa on taatusti mielenkiintoinen kokemus! Itse aloitin koeajolla ja sillä tiellä ollaan edelleen – moni sähköautoilija sanoo, että ei enää ikinä siirtyisi takaisin perinteisiin polttomoottoriautoihin. Allekirjoitan tämän täysin.

Kirsi Immonen

Sähköisen liikkumisen edistäjä ja tapahtumatuottaja. Kuvaan, kirjoitan ja jaan kokemuksia sähköautoilijan arjesta yhteistyössä OP:n kanssa. Perheeseeni kuuluu mies ja kaksi lasta. Perhettä liikuttaa kaksi sähköautoa ja sähköisiä kilometrejä kertyy arjen, tapahtumien, koeajojen ja lomailun parissa yli 60 000 km vuodessa.