Kaikki artikkelit > Sähköautoilijan arki > Vierasblogi: Sähköautolla eri sääolosuhteissa

Vierasblogi: Sähköautolla eri sääolosuhteissa

Onko olosuhteilla tai vuodenajalla vaikutusta sähköautoiluun? Vastaus on kyllä. Kaikkiin autoihin vaikuttavat samat voimat riippumatta siitä onko kyseessä sähköauto tai perinteinen polttomoottoriauto. Tuuli ja ajonopeus vaikuttavat ilmanvastuksen muodossa. Renkaat pyrkivät viemään autoa eteenpäin ja niiden vierintävastus vaihtelee kelien mukaan. Lisäksi matkustaminen on miellyttävämpää, jos auton auton sisätilan saa säädettyä sopivaksi kaikissa lämpötiloissa talven pakkasista kesän helteisiin.

Käytännön kokemuksen perusteella sähköautoilu voidaan jakaa karkeasti talvi- ja kesäkauteen vuodenaikojen perusteella. Suomalaisen sähköautoilijan kesään voidaan karkeasti lukea kaikki ne ajat jolloin lämpötila on plussan puolella ja maassa ei ole jotain lumeen viittaavaa. Vastaavasti talvikausi koittaa lämpötilan laskiessa pakkaselle.

Jossakin määrin myös talvi- ja kesärenkaiden erot vaikuttavat autoiluun, mutta nykyiset kehittyneet renkaat ja vaihtuvat rengas-säädökset tasoittavat renkaiden merkitystä ja käyttöaikaa eri kausina. Ei ole itsestäänselvää miten erilaiset rengasvalinnat vaikuttavat eri olosuhteissa ja lämpötiloissa juuri oman auton kohdalla. Vierintävastukset ja ajettavuus alkavat olla kaikissa huippumerkeissä hyvällä tasolla.

Autoilun mukavuus ja kulutus ovat monesti ne tärkeimmät kriteerit, joita tulee joko pohdittua jos ne eivät ole kunnossa, tai unohdettua jos matkustaminen on alusta loppuun miellyttävää ja esimerkiksi auton jäljellä olevaa toimintamatkaa ei tarvitse miettiä.

Sähköauton kulutuksen seuranta ja arviointi on erilaisten mittareiden ja jopa ylä- ja alamäet huomioon ottavien navigaattoreiden ansiosta todella tarkkaa ja siksi olen usein kuullut sähköautoilijoiden pohtivan eri asioiden vaikutuksia esimerkiksi kulutukseen. Talvella ja kesällä matkustamisen mukavuuteen ja auton kulutukseen vaikuttavat hieman eri asiat.

Sähköautolla talvella

sähköauto talvella

Sähköautoista puhuttaessa on useimmilla edelleen vahva ennakkokäsitys siitä, että täyssähköauto ei voi toimia Suomen kovissa olosuhteissa. Moni virheellisesti vertaa sähköauton käyttöä pakkasella älypuhelimien käyttöön, joiden pienet ja suoraan ulkoilman armoilla olevat akut eivät kylmissä olosuhteissa toimi riittävän hyvin. Niin ei kuitenkaan ole. Näitä ja muita sähköautoilun myyttejä rikottiin aiemmassa kirjoituksessani Sähköautoilun yleisiä myyttejä ja käsityksiä.

Talvikäytössä sähkömoottorilla kulkeva auto on monessa suhteessa jopa paljon käytännöllisempi kuin polttomoottoria käyttävä auto. Sähköautoon liittyvät edut alkavat jo käynnistyksestä. Tämä johtuu siitä, että sähkömoottorin toiminta on yksinkertaisempaa, eikä sähkömoottorissa ole pakkasella jähmettyviä nesteitä, kuten öljyjä. Perinteinen polttomoottori toimii erittäin huonolla hyötysuhteella kylmänä, kun sähkömoottorin toimintaan ei lämpötilalla ole vaikutusta. Lisäksi sähköauto on talvella lämmin ja oman kokemuksen perusteella erityisen mukava käyttää talvikelissä.

Sääolosuhteiden vaikutus ajoon talvella

Olosuhteilla on luonnollisesti iso vaikutus minkä tahansa liikkuvan kulkuvälineen käyttöön ja energiankulutukseen. Esimerkiksi voimakas vastatuuli nostaa kulutusta ja myötätuuli laskee sitä. Tätä tuulen vaikutusta voi verrata suoraan nopeuden nostoon tai laskuun.

Talvisin tiellä oleva lumi, loska ja niiden erilaiset olomuodot näkyvät kulutuksen nousuna, koska renkaisiin vaikuttava vierintävastus nousee. Tien pinnan kuivuessa kulutus kääntyy laskuun. Oman auton kulutusmittarin mukaan ero voi olla jopa 40 prosenttia.

Toinen merkittävä asia talven olosuhteissa on ilman tiheys, joka on suurempi talven kylmissä olosuhteissa. Kesän +20 asteen ja talven -20 asteen välillä tiheämpi ilma lisää kulutusta jopa 10 prosenttia.

Alempi ajonopeus laskee ilmanvastusta ja kulutusta

Suomessa talvinopeudet ovat alempia kuin kesällä, jolloin myös autoon kohdistuva ilmanvastus on pienempi. Pienempi ilmanvastus laskee kulutusta. Voidaan karkeasti yleistää, että Etelä-Suomen pikkupakkasissa moottoriteiden talvirajoitukset pidentävät matka-ajossa toimintamatkaa enemmän kuin kylmän ilman lämmitystarve sitä lyhentää. On kuitenkin hyvä muistaa, että kovien pakkasten yllättäessä auton lämmityksen merkitys saattaa kasvaa jopa ajonopeutta suuremmaksi tekijäksi toimintamatkalle.

Sähköauton lämmitys

Kuvassa Volkswagen e-Golfin ja Teslan Model S:n aplikaatio auton toimintojen ohjaamiseen puhelimella.

sähköauton lämmitys

Lähes kaikista sähköautoista löytyy mahdollisuus tehokkaaseen esilämmitykseen ennen ajoa. Lämmitys voidaan kytkeä päälle autosta tai kätevästi puhelimen applikaation avulla. Paras tapa esilämmitykseen on ottaa energia suoraan latausasemasta, eikä ollenkaan auton akusta. Näin myös pakkasella sähköauton toimintasäde pysyy mahdollisimman suurena, koska matkustamo on valmiiksi sopivassa lämpötilassa ja akuston energiaa ei kulu lämpötilan nostamiseen esimerkiksi -10 asteesta +21 asteeseen.

Mikäli kotona tai matkalla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kotilatausaseman käyttöön, niin silti moni sähköauto lämpenee etukäteen tai jopa kylmänä liikkeelle lähtiessä varsin nopeasti. Toki kokonaiskulutus nousee pakkasella ja tämä on syytä ottaa huomioon esimerkiksi omaan käyttötarpeeseen sopivan auton valinnassa.

Kun mennään yli -10 asteen pakkaseen, niin voidaan laskea, että yksi pakkasaste lisää kulutusta noin 1 %:lla. Käytännössä tämä riippuu autosta, mutta oman kokemuksen perusteella normaalissa -20c pakkasessa toimintamatkaa on n. 50 km vähemmän käytettävissä kuin viileänä kesäpäivänä.

Mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä pienempi merkitys lämpötilan tai ylipäätään kulutuksen vaihteluilla on talviajossa. Lue lisää sähköautoilusta talvella

Sähköautolla kesällä

sähköauto kesällä

Kesänopeudet nostavat ilmanvastuksen vaikutusta

Kesänopeudet ja ylipäätään nopeuden nosto lisää ilmanvastuksen vaikutusta ja siten kulutus myös nousee. Suurin merkitys ja ero eri automallien välillä tulee moottoritienopeuksissa. Aerodynamiikka, eli kuinka ns. virtaviivainen auto on, vaikuttaa suoraan kulutukseen joko toimintamatkaa pidentävästi tai sitä laskevasti. Mitä pienempi akku sähköautossa on, sitä suurempi merkitys ajonopeudella on toimintamatkaan käytännön ajossa.

Sääolosuhteiden vaikutus ajoon kesällä

Kesäisin tien pinnan ja lämpötilan puolesta olosuhteet ovat paremmat sähköautoilulle tai mille tahansa kulkuvälineen käytölle. Ilma ei ole niin tiheää, jolloin kulutus laskee, matkustamon lämmitystä ei tarvita kesäisissä oloissa yhtä paljon kuin talvella ja lumi ja loska ovat yleensä harvinaisia Suomen kesässä.

Vesisade ja erityisesti veden kertyminen tien pintaan taas vaikuttaa kulutusta nostavasti. Kova vastatuuli ja siihen yhdistetty sadekeli voi yllättää pienellä akulla varustetulla sähköautolla liikkujan. Asiaa ei polttomoottoriautolla liikkuva välttämättä huomaa, koska muutos ei ole niin selkeästi nähtävissä tai sillä ei ole kokonaismatkan kannalta suurta merkitystä. Vastaavasti paljon pitkiä matkoja eri olosuhteissa ajavan kannattaa kiinnittää huomiota sähköauton akun riitävään kokoon ja pikalatausmahdollisuuksiin.

Sähköauton lämmitys ja jäähdytys

Kirjoitin jo aiemmin, että sähköauton akuston ja matkustamon esilämmitys pidentää toimintasädettä pakkasella. Kesällä vastaavasti voi käyttää esilämmityksen sijaan jäähdytystä. Auringon lämmittäessä matkustamon lämpötila nousee helposti tuskaisiin tai esimerkiksi lemmikeille vaarallisiin lukemiin ilman asianmukaista viilennystä.

Sähköautoissa on usein mahdollisuus matkustamon viilennykseen joko latauspisteen tai suoraan akun energialla. Noin viisi minuuttia ennen liikkeellelähtöä napautat applikaation kautta auton jäähtymään ja pääset viileällä autolla liikenteeseen. Tämä toiminto on ollut kesällä todella näppärä ja itse ainakin käytän sitä aina tarpeen tullen.

Joissakin sähköautoissa, kuten esimerkiksi Tesloissa, matkustamon voi jättää jatkuvasti ilmastoiduksi, jolloin lemmikkien on turvallista olla autossa myös kauppareissun aikana. Tässä tapauksessa suosittelen jättämään ikkunaan selkeän viestin, koska kaikille ohikulkijoille ei välttämättä ole itsestään selvää, että lemmikillä on paremmat olot autossa kuin auton ulkopuolella helteessä.

Sähköautolla voi vuodenajasta riippumatta ajaa esimerkiksi Helsingistä Lapin kautta Pohjois-Norjaan. Kuvassa yksi maailman pohjoisimpia Teslan pikalatausasemia Pohjois-Norjassa.

Kulutus voi kesäaikaan olla mykistävän pieni – viime kesänä Norjassa vuoren rinnettä alas laskiessa toimintasäde näytti hetkellisesti 999 km! Aivan huikeata – toki todellinen kulutus tämä ei ollut, mutta hetkellisesti oli mukava nauttia kyseisistä lukemista. Ehkäpä tulevaisuudessa sähköautolla ajetaan se 1000 km yhdellä latauksella?

kirsi immonen

Kirsi Immonen

Sähköisen liikkumisen edistäjä ja tapahtumatuottaja. Kuvaan, kirjoitan ja jaan kokemuksia sähköautoilijan arjesta yhteistyössä OP:n kanssa. Perheeseeni kuuluu mies ja kaksi lasta. Perhettä liikuttaa kaksi sähköautoa ja sähköisiä kilometrejä kertyy arjen, tapahtumien, koeajojen ja lomailun parissa yli 60 000 km vuodessa.