Kaikki artikkelit > Sähköautoilijan arki > Toista sähköautoa hankkimassa, osa 2

Toista sähköautoa hankkimassa, osa 2

Koko perhe siirtyi sähköautoiluun. Olen kahden lapsen äiti, puolisoni kanssa työskentelemme pääkaupunkiseudulla ja tarvitsemme autoa työmatkoihin, sekä muuhun arkipäivän liikkumiseen. Joku voisi todeta, että melko tyypillinen tilanne, joka vaatii usein kahta autoa ja perheen arjen sujuvaa pyörittämistä. 1,5 vuoden kokemus sähköautoilusta vei mennessään ja myös perheen toinen auto vaihtui sähköllä liikkuvaksi.

Edellisessä kirjoituksessa pohdin erilaisia auton omistamisen vaihtoehtoja ja kerroin taustastani sähköautoilun parissa kuluneen 1,5 vuoden aikana. Tästä alkoi matka kohti auton todellista hankintavaihetta.

Monta kysymystä auton valinnasta

Merkki, malli, varusteet, väri, renkaat, huollot ja toimitusaika? Auton hankinnan kysymykset ovat yleisesti melko samanlaisia. Sähköauton valinnassa, ainakin vielä tällä hetkellä, täytyy lisätä yksi kysymys lisää – kuinka pitkälle yhdellä latauksella voi ajaa?

Sähköautoilu on monelle uusi asia, joten tietynlainen epävarmuus on luonnollista. Monet kysyvät – toimiiko sähköauto talvella? Oman kokemuksen perusteella vastaus on selkeä kyllä. Kylmän auton sisätilan lämmitys vie oman osan toimintamatkasta, mutta auton lämmitys etukäteen kotipistokkeesta toimii hyvin ja nopeasti. Ajossa kylmyys toki vaikuttaa akun toimintasäteeseen – kylmällä pääset lyhyemmän matkan kuin lämpimällä säällä – tämä on hyvä ottaa huomioon myös sähköauton hankinnassa ettei tule tylsiä yllätyksiä! Käytännössä noin 15 minuuttia ennen töihin lähtöä laitan mobiili-sovelluksen avulla auton etukäteen lämpenemään – tämä pienentää kulutusta riittävästi kylmällä säällä ajaessa. Samalla pääsen suoraan lämpimän auton kyytiin ja työmatka alkaa varsin mukavasti.

Pitkillä matkoilla sähköautolla liikkuminen vaatii hieman enemmän suunnitelmallisuutta perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna. Mikäli sähköauto on valittu omien tarpeiden mukaisesti ja varustukseen kuuluu mahdollisuus pikalataukseen, niin kuljettaja voi keskittyä nauttimaan ajamisesta. Arjen melskeissä ei auton latausta tarvitse miettiä kännykän latauksia enempää – jos saat auton ladattua kotona tai töissä, niin yleensä akku on täynnä starttinappulaa painaessa.

Käytännön kokeilu on paras tapa aloittaa hankinta

Asetin muutamia kriteereitä oman auton hankinnalle – hankinnan tulee olla helppoa, yksinkertaista ja vaivatonta. Auton haluan mahdollisimman pian, toimintasäde tulee olla n. 200 km ja varusteiden tulee olla omaan tarkoitukseen sopivia – esimerkiksi pikalataus ja mukautuva vakionopeuden säädin tulee löytyä. Lisäksi yleinen laatuvaikutelma, sekä sisätilat pitää olla asiallisella tasolla.

OP Kulku -palvelun Edmundin kanssa kävimme eri vaihtoehtoja läpi jopa muutaman kuukauden ajan – en osannut tehdä lopullista valintaa pelkästään netin kuvien ja esitteiden avulla. Päätin lopulta käydä koeajamassa useita eri sähköautomerkkejä ja testata ominaisuuksia käytännössä. Tämän jälkeen valinta oli helppo – Meille tulee E-GOLF! Juuri sopiva omaan tarpeeseen ja kaikki asettamani kriteerit tuli tarkistettua viikonlopun koeajon aikana.

Tämän jälkeen laitoin Edmundille viestiä – mistä löytyy Volkswagen e-Golf nopealla toimituksella? En halunnut jäädä odottelemaan asiaa, vaan halusin auton nopeasti, jotta pääsen nauttimaan työmatkasta sähköautolla polttomoottoriauton sijaan.

Ei mennyt kuin muutama tunti, kun iloinen viesti kilahti puhelimeen – sopiva auto on löytynyt Volkswagen Airportista – sain nopeasti autosta kuvat, sekä varustetiedot.

Vahvistus ja tilaus sisään!

Sain OP Kulku -palvelusta hyvän palvelukokemuksen ja tilauksen tekeminen oli vaivatonta. Minulla oli todella paljon erilaisia kysymyksiä liittyen tulevaan sähköautooni ja Edmundille iso kiitos niihin vastaamisesta. Hän oli todella kärsivällinen ja jaksoi vastata samoihin kysymyksiin uudestaan, jos asia oli jäänyt minua vaivaamaan.

Päätin vahvistaa tilauksen – kaikki hoitui helposti puhelimitse ja vahvistukset sain sähköpostin kautta. Sain sopimuksen sähköpostilla skannattuna allekirjoitettavaksi, koska minulla ei ollut mahdollisuutta aikataulujen puolesta lähteä paikan päälle allekirjoittamaan sopimusta. Skannasin sopimuksen takaisin ja samana päivänä saapui vahvistus sopimuksesta.

Auton olisin saanut jo seuraavana aamuna, mutta halusin kilpailuttaa vakuutuksen ennen auton luovutusta. Lisäksi olin juuri lähdössä lomalle, niin sain joustavasti sovittua luovutuksen heti loman jälkeiselle päivälle.

Luovutusaamu – jännittävää!

Olin ajatellut, että luovutuksessa saattaa mennä jonkin verran aikaa, joten varasin luovutukselle ajan heti aamusta, että ehtisin töihin vielä sopivasti aamupäivällä.

Saavuin Volkswagen Airport liikkeeseen jännittyneenä ja tietysti hyvissä ajoin. Saapuessani sain iloisen tervehdyksen ja tulin heti hyvälle tuulelle – hieno aloitus päivälle!

Toinen hieno asia oli paperitöiden vähäisyys. Paperitöihin ei tuhlaantunut käytännössä ollenkaan aikaa – allekirjoitin vain yhden paperin, jossa vahvistin auton vastaanotetuksi – mitään muuta paperityötä paikan päällä ei ollut! Olipa helppoa ja aikaa jäi autoon tutustumiseen.

Kävimme myyjän kanssa läpi auton perusasiat ja yhdistimme kännykän mobiilisovelluksen autoon. Aiemman viikonlopun yli kestäneen koeajon jälkeen auto oli jo melko tuttu, joten varmistin vain muutamat tärkeimmät asiat omalta listaltani. Latauskaapelit? Takakontissa – löytyy. Huollot? OP Kulku ja auto huolehtivat näistä – kunnossa. Auton toiset renkaat? Talvirenkaat sain valita itse ja ne odottivat valmiina takakontissa. Vaihdoimme vielä muutaman sanan yleisesti liittyen sähköautoiluun ja luovutus oli valmis!

Suosittelen luovutustilanteessa kysymään kaiken mahdollisen ja mahdottoman – varsinkin lataamiseen ja latauskaapeleiden käyttöön kannattaa rohkeasti käyttää aikaa ammattilaisen kanssa – ei tarvitse kotona miettiä kaikkea ohjekirjan kanssa.

Akku oli ladattu täyteen, joten ei muuta kuin liikkeelle ja töihin. Kiitos OP Kulku, Edmund ja Volkswagen Airport – tästä on hyvä jatkaa arjen sähköautoilua – lisää seuraavissa kirjoituksissa!

Kirsi Immonen

Sähköisen liikkumisen edistäjä ja tapahtumatuottaja. Kuvaan, kirjoitan ja jaan kokemuksia sähköautoilijan arjesta yhteistyössä OP:n kanssa. Perheeseeni kuuluu mies ja kaksi lasta. Perhettä liikuttaa kaksi sähköautoa ja sähköisiä kilometrejä kertyy arjen, tapahtumien, koeajojen ja lomailun parissa yli 60 000 km vuodessa.