Kaikki artikkelit > Sähköautoilijan arki > Vierasblogi: Tesla Model 3 – kaikkien aikojen paras sähköauto?

Vierasblogi: Tesla Model 3 – kaikkien aikojen paras sähköauto?

Paljon hehkutusta ja odotusta. Tähän lauseeseen voi kiteyttää Teslan julkaiseman kolmannen automallin nykytilanteen Suomessa. Kääntääkö Tesla Model 3 automarkkinat puolelleen ja vakuuttaako se kriittisen yleisön? Päätin tutustua uutuuteen tarkemmin, kun kuulin sen saapuvan Suomen ensiesittelyyn Vantaan Tesla Storeen marraskuun 2018 lopussa.

Teslan edelliset kaksi mallia, Model S ja Model X ovat olleet ja ovat yhä kirkkaasti oman luokkansa menestystarinoita lähes kaikilla osa-alueilla, jotka voidaan sähköautoon liittää. Tosin hinnan puolesta näistä edistyksellisistä ominaisuuksista on saanut kaivaa lompakkoa melko paljon. Kaikki on tosin suhteellista, jos ominaisuuksia vertailee, mutta todellisuudessa myös Teslan itsensä mielestä vasta Tesla Model 3 on lähempänä massatuotetta ja tavoitetta tuoda huippuluokan sähköauto suuremman yleisön eteen.

Odottavan aika on pitkä, mutta hyvää kannattaa odottaa?

tesla model 3

USA:n markkinoilla Model 3:n tilanneet ovat saaneet nauttia jo jonkin aikaa autolla ajamisesta, mutta Suomessa odotuslaskuri alkaa lähennellä 1000:n päivän rajapyykkiä innokkaimpien ennakkovaraajien kalenterissa. Tätä kirjoittaessa tilaushanat ovat auenneet jo muutamissa Euroopan maissa ja todennäköisesti Suomessa pääsee varustelemaan tilattavia autoja joulukuun 2018 aikana. Toimitukset alkavat tämän hetken tiedon mukaan alkuvuodesta 2019. OP kulku palvelun kautta on mahdollista olla näiden ensimmäisten onnellisten Model 3 -käyttäjien joukossa.

Tesla ei julkaise reaaliaikaisia toimitusmääriä, mutta Q3/2018 lopussa vahvistettu luku on hieman vajaa 100 000 Model 3 autoa ja Internetin tarjoamien historian valossa tarkimpien sivustojen luvut ovat jo hyvin lähellä 140 000 autoa. Merkittävä määrä joka tapauksessa.

Suomen Tesla Storeen Vantaalle saatiin Yhdysvalloista mallikappale esille sateisen marraskuun piristykseksi. Sopivasti ennen Suomen ensiesittelyä, aurinko näyttäytyi ja lehdistön kuvaajat saivat ensikosketuksen tähän odotettuun sähköautojen maailman valloittajaan.

Odotettu on, mutta miltä Tesla Model 3 näyttää todellisuudessa?

tesla model 3

Kauneus on katsojan silmässä, mutta tästä autosta voisi käyttää lausetta ”yksinkertainen on kaunista”. Tämän auton kohdalla se pitää kirjaimellisesti paikkansa.

Autoon on paketoitu suurin piirtein kaikki mitä sähköautoilija tarvitsee: CCS-pikalataus pitkille matkoille, tehokas akun ja sisätilojen lämmitys Suomen talveen, nopea kotilataus, kehittynyt navigaattori, joka opastaa latureille ja lisäksi riittävän suuri akku, jonka koon voi myös valita oman tarpeen mukaisesti. Toki Teslan paketti ei jää tähän, mukana on teknisiä ihmeitä ja innovaatioita autopilotista perinteisen mittariston puuttumiseen. Kaikki auton toiminnot hoituvat näppärästi yhden suuren ”iPad”-tyyppisen kosketusnäytön avulla.

tesla model 3

Helppoa eikö? Vähän kuin iso tablettitietokone, jossa on renkaat, ratti, suunnanvaihdin, sekä kaksi poljinta vauhtia säätelemään. Kuitenkin tietokoneista poiketen sähköautot viihtyvät johdon päässä – akku hyödyntää ohjattua ylläpitävää latausta.

Autossa on hyvin yksinkertaiset säädöt: ratti ja edessä olevat penkit säätyvät näppärästi sähköisesti, ja mikä parasta, voit tallentaa autoon oman kuljettajaprofiilin, jonka auto tunnistaa saapuessasi autolle. Istut autoon, niin kaikki asetukset ovat valmiina. Asetusten muuttaminen on myös helppoa. Jos siirtää penkkiä eteenpäin, niin keskinäyttö tarjoaa saman tien asetuksen tallentamista, jotta auto muistaa nämä säädöt.

Tesla Model 3 on mennyt tuotteena ja autona monessa mielessä eteenpäin, myös suunnittelupöydällä. Pienenä, mutta käytännöllisenä seikkana esimerkiksi lasinpesunesteen saa nyt täytettyä ilman metrin jatkoletkua, kun Model S:n täyttöaukko on hankalasti sijoitettu. Paikka on Model 3:ssa mietitty käyttäjäystävälliseksi. Myös avaimeton ajo, saa Model 3:n myötä aivan uuden kirjaimellisen merkityksen. Fyysistä avainta ei ole – tai no avainkortti löytyy lompakkoon, mutta pääsääntöisesti autoa käytetään kännykän mobiilisovelluksen avulla. Auto avaa ovet kännykällä, sekä tunnistaa kuljettajan käynnistyshetkellä.

Sporttinen ja viimeistellyn oloinen uutuus

tesla model 3

Kuva: Tesla Motors

Tehoa kuin urheiluautossa? Pitänee paikkansa, Model S ja X mallien ajokokemuksen ja Amerikan serkkujen puheiden perusteella tällä kansan autolla et jää jalkoihin vaan ajaminen on kaikin puolin miellyttävää. Suomeen koeajoautot saapuvat viimeisimmän tiedon mukaan tammikuun 2019 puolella.

Auton sporttinen muotoilu vie myös urheilullisempaa autoa etsivän mennessään. Todellisuudessa auton linjat ja muotokieli ovat paljon paremman näköisiä kuin kuvissa. Kokonaisuus on mietitty siten, että selkeitä eroja malliston isoveljiin löytyy mm. tilojen ja tehojen suhteen, mutta silti Tesla Model 3 ei jätä juuri ketään kylmäksi. Auton viimeistely teki vaikutuksen ja kaikki tuntuu olevan siellä missä kuuluu ja ilman sovitus- tai viimeistelyvirheitä. Auto suorastaan kutsuu istumaan kuljettajan paikalle ja tutustumaan autoon. Sen jälkeen paluuta normiautoiluun ei enää ole.

Mitä yksinkertaisemmasta ajatusmaailmasta pidät, niin Model 3 tarjoaa siihen vastinetta innovaatioista tinkimättä. Tesla on vienyt auton käyttökokemuksen uudelle tasolle. Perinteiset manuaaliset ilmasuuttimet on poistettu kokonaan ja tilalla on keskinäytöltä ohjattava ilmavirran suuntaaja, joka kohdistaa halutun kaltaisen ilmavirran ruudulta valittaviin kohtiin. Huikea kokemus, koska mitään suuttimia ei todellakaan näy missään ja ilma kohdistui tarkasti haluttuihin kohtiin.

Tilojen puolesta puhutaan edelleen vähintään keskikokoisesta tilavasta autosta. Kuljettajan paikalle istuessa myös pidempi kuljettaja saattaa hämmästyä positiivisesti – penkin säädöt saadaan ajomukavuudesta tinkimättä sopimaan ja päätilaa on reilusti edessä. Myös takapenkillä mahtuu istumaan kaksi aikuista sopivan väljästi, jalkatilaa on hyvin ja päätilaa myös. Takapenkin reisituki on kuitenkin penkin istuinosan mitoituksen vuoksi olematon.

Käytettävyys on todennäköisesti hyvällä tasolla myös arkiajossa, tätä puoltavat uudelleen muotoillut kahvat, hyvän kokoinen etu- ja takaluukku ja auton käytännölliset sisarmalleja pienemmät ulkomitat. Kahvojen toiminta talvella ja takaluukun lastausaukon käytännön toimivuus jäävät vielä odottamaan tammikuun koeajon tuloksia.

Monet ominaisuudet, kuten autopilot, mediakeskus ja esimerkiksi navigaattori päivittyvät lähes joka kuukausi kuten muissakin Tesloissa. Autoon Internet-yhteyden yli lähetettävät päivitykset pitävät ajoneuvon ajantasalla ja uusia ominaisuuksia saa ihmetellä pitkin vuotta.

Yhteenveto – plussat ja miinukset

+ ulkonäkö
+ tilat
+ täysikokoinen lasikatto
+ range eli toimintasäde hyvällä tasolla, iso akku
+ pelkistetty sisustus ja toiminnot (kojelauta, ”iPad”)
+ ajettavuus (kuulemma)
+ turvallisuusvarusteet
+ CCS pikalataus Euroopan malleissa
+ Supercharging verkoston ylivoima
+ täysin avaimeton ajo varauksin

– takapenkin reisituki olematon
– kahvat talvella?
– täysin avaimeton ajo varauksin
– takaluukun ahtaanpuoleinen (sedanin omainen) lastausaukko
– ei mukautuvaa vakionopeudensäädintä (ACC) tai edellä ajavaa seuraavaa (TACC) ilman, että ostaa kalliinpuoleisen autopilotin (EAP). Vakiovarusteena perinteinen vakionopeudensäädin (CC)

tesla model 3

Kokonaisuutena Tesla Model 3 on varsin onnistunut lisä mallistoon ja tuo varmasti sisarmalleja halvemmalla hinnalla mukaan uusia käyttäjäryhmiä. Tutustu malliin tarkemmin Teslan sivuilla ja OP Kulku -palvelussa.

kirsi immonen

Kirsi Immonen

Sähköisen liikkumisen edistäjä ja tapahtumatuottaja. Kuvaan, kirjoitan ja jaan kokemuksia sähköautoilijan arjesta yhteistyössä OP:n kanssa. Perheeseeni kuuluu mies ja kaksi lasta. Perhettä liikuttaa kaksi sähköautoa ja sähköisiä kilometrejä kertyy arjen, tapahtumien, koeajojen ja lomailun parissa yli 60 000 km vuodessa.